Horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo gairės
Horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo gairės
Horizontalieji prioritetai
Horizontalieji prioritetai, jų įgyvendinimas – Europos Sąjungos (toliau – ES) struktūrinių fondų panaudojimo reikalavimas. Jie pradėti naudoti siekiant geriau įgyvendinti esamą valstybės politiką bei išspręsti visuomenei ir aplinkai kylančias kompleksines problemas, tokias kaip socialinė atskirtis, aplinkos tarša, netolygi regionų plėtra ir kt.
2007–2013 m. Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategijoje ir Žmogiškųjų išteklių plėtros, Ekonomikos augimo, Sanglaudos skatinimo bei Techninės paramos veiksmų programose (toliau – veiksmų programos) yra numatyti keturi horizontalieji prioritetai: darnus vystymasis, lyčių lygybė ir nediskriminavimas, informacinė visuomenė ir regioninė plėtra. Pirmųjų dviejų prioritetų įgyvendinimas yra privalomas pagal ES struktūrinės paramos panaudojimo reikalavimus, kiti du prioritetai (informacinė visuomenė ir regioninė plėtra) buvo numatyti ES struktūrinių fondų programose atsižvelgiant į Lietuvos nacionalinius poreikius.
Metodinę informaciją apie horizontaliųjų prioritetų taikymą vykdant ES projektus rasite praktiniame vadove pareiškėjams ir projektų vykdytojams.
Horizontaliųjų prioritetų apibrėžimai
Lietuvos 2007–2013 m. ES struktūrinės paramos panaudojimo strategijoje ir veiksmų programose horizontalieji prioritetai apibrėžiamai taip:
darnusis vystymasis – ekonomikos, socialinės plėtros ir aplinkos apsaugos tikslų derinimas atkreipiant dėmesį į daugialypę jų tarpusavio priklausomybę bei numatomus įgyvendinimo padarinius.
lyčių lygybė ir nediskriminavimas – moterų ir vyrų lygių galimybių užtikrinimas bei bet kokios diskriminacijos etninės ar rasinės priklausomybės, amžiaus, negalios, seksualinės orientacijos, tikėjimo ar įsitikinimo pagrindu panaikinimas.
informacinė visuomenė – ekonominio augimo ir darbo vietų atsiradimo veiksnys, kuris apima naujų informacinių technologijų paslaugų ir funkcijų kūrimą bei jų naudotojų aprūpinimą ir kompetencijos didinimą.
regioninė plėtra – socialinių ir ekonominių skirtumų tarp atskirų šalies regionų ir regionų viduje mažinimas.
Horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo priežiūros darbo grupė
Horizontaliųjų prioritetų koordinavimui 2008 m. balandžio 15 d. finansų ministro įsakymu Nr. 1K‑138 „Dėl Horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo priežiūros darbo grupės sudarymo“ (Žin., 2008–04–19, Nr. 45–1699) buvo įsteigta Horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo priežiūros darbo grupė (toliau – darbo grupė). Darbo grupę, kuriai vadovauja koordinuojanti institucija (Finansų ministerijos ES Sanglaudos politikos ir struktūrinės paramos koordinavimo departamentas), sudaro atitinkamų institucijų, dalyvaujančių veiksmų programų įgyvendinime, socialinių ir ekonominių bei regioninių partnerių atstovai. Minėtame Finansų ministro įsakyme taip pat apibrėžiamos šios darbo grupės funkcijos:
- analizuoti informaciją apie 2007–2013 m. ES struktūrinės paramos panaudojimo strategijoje ir veiksmų programose nustatytų horizontaliųjų prioritetų (lyčių lygybės ir nediskriminavimo, darnaus vystymosi, informacinės visuomenės ir regioninės plėtros) įgyvendinimą, pateikiamą strategijos ir metinėse bei galutinėse veiksmų programų įgyvendinimo ataskaitose;
- teikti pasiūlymus koordinuojančiajai ir vadovaujančiajai institucijoms, Stebėsenos komitetui ir veiksmų programų valdymo komitetams dėl horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo;
- svarstyti ir teikti pasiūlymus koordinuojančiajai ir vadovaujančiajai institucijoms dėl mokymų poreikio 2007–2013 m. ES struktūrinę paramą administruojančioms institucijoms horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo klausimais.
Horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo įsisavinant 2007–2013 m. ES struktūrinę paramą gairės
Bendradarbiaujant su darbo grupės nariais parengtos Horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo įsisavinant 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinę paramą gairės (toliau – gairės). Jos buvo patvirtintos darbo grupės posėdyje, vykusiame 2009 m. balandžio 30 d. Gairėmis, apibrėžiančiomis horizontaliuosius prioritetus, jų pagrindinius tikslus, tikslines grupes, įgyvendinimo rodiklius bei pateikus pavyzdžius, kaip projektas galėtų prisidėti prie horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo, siekiama palengvinti ES struktūrinę paramą administruojančioms institucijoms geriau užtikrinti horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimą. Taip pat šios gairės turėtų būti orientyras institucijoms, rengiant veiksmų programų ataskaitų dalis apie horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimą.
Horizontaliųjų prioritetų vertinimas
Siekiant užtikrinti efektyvų horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimą 2007–2013 m. laikotarpiu, 2007 m. Finansų ministerijos užsakymu buvo atliktas horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo, įsisavinant ES struktūrinę paramą 2004–2006 m. laikotarpiu, vertinimas. Atliekant šį vertinimą buvo išnagrinėtas informacinės visuomenės, darniojo vystymosi, lygių galimybių ir regioninės plėtros prioritetų įgyvendinimas, įsisavinant 2004–2006 m. ES struktūrinių fondų paramą, bei pateiktos rekomendacijos dėl efektyvesnio šių horizontaliųjų prioritetų įgyvendinimo 2007–2013 m. programavimo laikotarpiu
LR Finansų ministerija. Informacija atnaujinta 2011-06-03