DUK
Viešieji pirkimai. Kokiais atvejais galima taikyti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 10 str. 2 d. 7 p. nustatytą išimtį, t.y. kokiais kriterijais vadovaujantis tam tikros paslaugos gali būti priskiriamos mokslinių tyrimų ir plėtros paslaugoms?
Viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 84-200;2006, Nr. 4-102) 10 str. 2d. 7 p. naudojamas terminas „moksliniai tyrimai ir plėtra“ visiškai atitinka Mokslo ir studijų įstatymo (Žin., 2009, Nr. 54-2140) 4 str. terminą „moksliniai tyrimai ir eksperimentinė (socialinė, kultūrinė) plėtra“.
Mokslo ir studijų įstatymo 2 str. yra pateiktos tokios apibrėžtys:
Moksliniai tyrimai ir eksperimentinė (socialinė, kultūrinė) plėtra – sisteminga kūrybinė gamtos, žmogaus, kultūros ir visuomenės pažinimo veikla ir jo rezultatų panaudojimas;
Fundamentiniai moksliniai tyrimai – eksperimentiniai ir (arba) teoriniai pažinimo darbai, atliekami siekiant visų pirma įgyti naujų žinių apie reiškinių esmę ir (arba) stebimą tikrovę, tuo metu neturint tikslo konkrečiai panaudoti gautų rezultatų;
Eksperimentinė (socialinė, kultūrinė) plėtra – moksliniais tyrimais ir praktine patirtimi sukauptu pažinimu sisteminga veikla, kurios tikslas-kurti naujas medžiagas, produktus ir įrenginius, diegti naujus procesus, sistemas ir paslaugas arba iš esmės tobulinti jau sukurtus ar įdiegtus, tai pat kurti, diegti arba iš esmės tobulinti moksliniais tyrimais ir praktine patirtimi sukauptu pažinimu grindžiamus žmogaus, kultūros ir visuomenės problemų sprendinius.
Detalus šių sąvokų išaiškinimas pateiktas EBPO leidinyje Frascati manual. Šiame leidinyje, o taip pat ir Mokslo ir studijų įstatyme sąvoka „moksliniai tyrimai ir eksperimentinė plėtra“ (MTEP) yra apibendrinanti – MTEP veiklai priskiriamos veiklos, kurios yra priskiriamos tik moksliniams tyrimams, tik eksperimentinei plėtrai ir kombinuotos veiklos, t.y. tokios, kurių dalis priskiriama moksliniams tyrimams, o kita dalis- eksperimentinei plėtrai. Todėl darytina išvada, kad Viešųjų pirkimų įstatymo 10 str. 2d. 7 p. nuostatos netaikomos, kai perkamos vien mokslinių tyrimų paslaugos, vien eksperimentinės plėtros paslaugos ir kai perkamos paslaugos, susidedančios iš bet kokio minėtų paslaugų derinio.
Pažymėtinos šios Frascati manual nuostatos:
1. Pagrindinis kriterijus, pagal kurį moksliniai tyrimai ir eksperimentinė plėtra (MTEP) atskiriama nuo kitų veiklos sričių, yra apčiuopiamas mokslinės ar technologinės problemos sprendimo naujumas, t.y. kai problemos sprendimas nėra akivaizdus išmanančiajam tos mokslo ir technologijų srities pagindus;
2. Jeigu pagrindinis veiklos tikslas yra toliau techniškai tobulinti produktą ar procesą, tai šis darbas atitinka MTEP apibrėžtį. Kita vertus, jeigu produktas, procesas ar metodas yra iš esmės parengtas, o pagrindinis tikslas yra plėtoti rinkas, atlikti ikigamybinį planavimą ar pasiekti, kad gamybos ar kontrolės sistema funkcionuotų sklandžiai, toks darbas nebelaikomas MTEP.
Šio leidinio vertimą į lietuvių kalbą „Frascati vadovas“ pagal susitarimą su EBPO išleido Švietimo ir mokslo ministerija 2007 m. Tačiau Frascati manual nepateiktas baigtinis ir pilnas kriterijų, pagal kuriuos veiklos būtų priskiriamos MTEP, sąrašas.
Su veiklų priskirimu MTEP susijusiame Lietuvos Respublikos teisės akte- Sąnaudų priskyrimo mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros darbų sąnaudoms tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. lapkričio 19 d. nutarimu Nr. 1183 (Žin., 2008, Nr.136-5320), taip pat nėra pateikta MTEP kriterijų.
Galima išvardyti veiklas, kurios (nenagrinėjant jų plečiamai, tik taip, kaip jos yra suformuluotos) negalėtumėme priskirti MTEP.:
1. Magistrantūros/doktorantūros studijų programos parengimas,
2. Magistrantūros/doktorantūros studijų programos modulių paruošimas,
3. Magistrantūros/doktorantūros studijų programos modulių realizavimas,
4. Atnaujinamų/kuriamų studijų programų kursų paskaitų konspektų bei paskaitų prezentacijų kūrimas,
5. Mokymo knygų parengimas,
6. Mokymo medžiagos (metodikos) parengimas,
7. Santraukų parengimas,
8. Vadovavimas studentų praktikai,
9. Mokymo knygų, mokslinių straipsnių recenzavimas,
10. Ekspertinis vertinimas: mokslinių tyrimų ekspertinis vertinimas, meninės produkcijos (veiklos) vertinimas, eksperimentinės plėtros eksperimentinis vertinimas, studijų programų vertinimas, mokslo ir studijų institucijų veiklos vertinimas, mokymo medžiagos vertinimas, mokslinių praktikos vadovų paraiškų vertinimas, mokslinių praktikų vadovų ir studentų ataskaitų vertinimas, paraiškų vykdyti mokslinių tyrimų projektus vertinimas, mokslinės veiklos produktyvumo vertinimas, mokslo politikos vertinimas, mokslo stebėsenos rodiklių vertinimas,
11. Ekspertinis darbas analizuojant situaciją užsienio ir Lietuvos mokslinių tyrimų sektoriuose, mokymo knygų, mokslinių straipsnių parengimas spaudai ir leidyba,
12. Laboratorinių darbų modeliavimas ir įrengimas,
13. Tyrimų metodologijos parengimas,
14. Empirinis tyrimas (mokymo programos aktualumo ir perspektyvumo tyrimai),
15. Vizitai į užsienio šalyse veikiančias mokslinių tyrimų institucijas.
Tokios veiklos kaip „(mokslinių) tyrimų metodologijos parengimas“, „empirinis tyrimas“ ar „ekspertinis vertinimas“ (be jas detalizuojančių paaiškinimų skliausteliuose) tais atvejais, kai veiklai įvykdyti sukuriama nauja iki tol nežinoma ir neakivaizdi metodika, naujas instrumentarijus ir pan., remiantis „Frascati vadovo“ 84 p. bei 143 p., gali būti priskirtos MTEP.
Suprantant atsakomybę, prieš užsakant darbą, kuriam siekiama viešųjų pirkimų įstatymo taikymo išimties, jau pirkimo sąlygose turi būti numatyta, kad užsakovas turi sukurti naują instrumentarijų, metodą, algoritmą ar pan. Numatytai veiklai atlikti, ir kad žinomos metodikos tam netinkamos.
Beje, nustačius, kad veikla priskiriama MTEP, dar turi būti nustatyta, ar ši veikla atliekama tik perkančiosios organizacijos poreikiams tenkinti. Jei taip, viešasis pirkimas, vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo 10 str. 2 punkto 7 skirsniu, privalomas be išlygų.
Europos socialinio fondo agentūra. Informacija atnaujinta 2010-03-04